Oké, toegegeven, een facelift klinkt misschien niet meteen als het meest opwindende nieuws. Beelden van Botox en ingewikkelde operaties schieten door je hoofd. Maar als het gaat om de BMW iX, dan spreken we over een transformatie die hem niet alleen krachtiger en efficiënter maakt, maar ook een tikkeltje rebels. Want de BMW iX was al geen muurbloempje. Met zijn voor BMW behoorlijk gedurfde design – je houdt ervan of je haat het – en imposante voorkomen trok hij al aardig de aandacht.
Nog meer power
Maar nu, met een verbeterde, nog krachtigere aandrijflijn die tot 659 pk levert in de M70 xDrive versie, is het een wolf in schaapskleren. Of beter gezegd, een cheetah in een maatpak. Stel je voor: je drukt het gaspedaal in – geen brullende motor, maar een subtiele, futuristische ‘whoosh’ – en schiet in minder dan 4 seconden naar de 100 km/u. De gezichten van diegenen die je net nog met een meewarige blik aankeken terwijl je stilstond bij het stoplicht? Onbetaalbaar. En dat allemaal terwijl je fluisterstil voorbij zoeft, de wind fluistert door de aerodynamisch geoptimaliseerde carrosserie.

Meer kilometers
Maar het gaat niet alleen om brute kracht. BMW heeft de volgens het persbericht iX verfijnd, geoptimaliseerd en toekomstbestendig gemaakt. Neem bijvoorbeeld de actieradius. De iX xDrive60 haalt nu tot 701 kilometer op een volle accu, gemeten volgens de WLTP-cyclus. Dat is verder dan je met een gemiddelde tank benzine komt! Weg met die range anxiety, hallo roadtrip naar de Côte d’Azur. Of naar de Noordkaap, als je dat soort avontuurlijke types bent.
Deze verbetering is niet zomaar uit de lucht komen vallen. BMW heeft geïnvesteerd in nieuwe accutechnologie, met een hogere energiedichtheid en verbeterde laadefficiëntie. Daarnaast spelen slimme software-oplossingen, zoals adaptieve recuperatie en de Max Range-modus, een belangrijke rol in het maximaliseren van het bereik.


Nog meer verbeteringen
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de technologie aan boord:
- Highway Assistant: Rijden op de snelweg was nog nooit zo relaxed. De Highway Assistant, die gebruik maakt van geavanceerde sensoren en camera’s, neemt het stuur van je over (tot 130 km/u) zodat jij je kunt concentreren op de omgeving… of je favoriete podcast. Let wel, deze functie is bedoeld als rijhulp en vereist nog steeds dat je alert blijft en je handen aan het stuur houdt.
- BMW Operating System 8.5: Het infotainmentsysteem is intuïtiever dan ooit. Navigeer moeiteloos door de menu’s met de verbeterde spraakbediening of via het touchscreen, terwijl je favoriete playlist door de Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System knalt. Het systeem is gebaseerd op de nieuwste software-architectuur en biedt snelle responstijden en een gebruiksvriendelijke interface.
- Snelladen: Geen tijd te verliezen? De iX laadt met maximaal 195 kW bij geschikte snelladers. Dit betekent dat je in relatief korte tijd een aanzienlijke hoeveelheid bereik kunt toevoegen. En met de Plug & Charge Multi Contract-functie is het betalen bij publieke laadpalen een fluitje van een cent. Je steekt simpelweg de stekker in de auto en de betaling wordt automatisch geregeld.



Nog aantrekkelijker
Natuurlijk, de BMW iX is niet perfect. Hij is groot, hij is duur en hij is nog steeds een SUV, wat sommige mensen doet gruwelen. Maar hij is ook vernieuwend, stijlvol en een statement. Hij laat zien dat duurzaamheid niet saai hoeft te zijn, en dat elektrisch rijden een avontuur kan zijn. BMW heeft met de iX facelift een auto neergezet die nog aantrekkelijker is voor veeleisende automobilisten die de overstap naar elektrisch rijden willen maken.
Dus, ben je klaar om de gebaande paden te verlaten en je eigen weg te kiezen? De BMW iX facelift is je partner in crime. Hij is de rebel die je nodig hebt om de wereld te veroveren, zonder een druppel benzine te verspillen. Maar hij is ook de gentleman die je comfortabel en in stijl naar je bestemming brengt. Een paradox? Misschien. Maar wel een die verdomd aantrekkelijk is.

Wees de eerste om te reageren