Fjällräven omarmt de Zweedse wol

Het bekende Outdoormerk Fjällräven wil de Zweedse wol weer terug in productie brengen. Fjällräven is daarom een samenwerkingsverband aangegaan met Brattlandsgården, een schapenboerderij in het midden van Zweden. Het doel van de samenwerking is om de gehele productieketen traceerbaar te maken.
Dan is altijd exact duidelijk waar de wol, die in de producten van Fjällräven is verwerkt, vandaan komt. Het pilotproject is reeds gestart en de eerste schapen zijn zelfs geschoren. Om aan te sluiten bij de hoogstaande kwaliteit van de producten van Fjällräven wordt er gewerkt met een nieuw Zweeds schapenras, Jämtlandsfår. De schapen van dit nieuwe ras leveren mooie, zachte wol.

https://www.youtube.com/watch?v=5icQar2Ec80

The Fjällräven Way

Als outdoormerk worden je producten vooral in de natuur gebruikt. Als producent is het dan ook essentieel dat je alle respect voor de natuur en het milieu hebt. Daarom neemt Fjällräven alle aspecten van duurzaamheid uiterst serieus, het is ook een essentieel onderdeel van haar missie. In dat kader lanceerde het Zweedse bedrijf dan ook The Fjällräven Way. Deze missie heeft als doel een gezonder outdoorleven mogelijk te maken, nu en voor toekomstige generaties. De missie is veelzijdig en richt zich op natuur, economie, welzijn en maatschappelijke verantwoordelijkheid. De eerste stappen zijn gezet: Fjällräven heeft PFK’s verbannen uit de productie, breidde het gebruik van biologische en gerecyclede materialen uit en realiseerde een traceerbaar donsbeleid. Dit beleid dat bekend staat als Down Promise wordt door Four Paws als beste gekwalificeerd in de outdoor-industrie.

Uitsluitend duurzame wol

Gedreven door CEO Martin Axelhed en duurzaamheidsmanager Christiane Dolva zet Fjällräven nu een volgende stap: volledige traceerbaarheid in de wolketen met als doel de Zweedse wolindustrie nieuw leven in te blazen. Traceerbaarheid is vaak lastig, vooral wanneer wordt ingekocht in verre landen als Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika. Het is moeilijk om hier tot op boerderijniveau eisen te stellen.
“We kopen vaak in bij garenfabrikanten of weefselfabrikanten die contact hebben met garenfabrikanten, die weer contact hebben met spinners, enzovoort. Het is een hele uitdaging om onze wol rechtstreeks te halen bij de bron, de schapenboer. We willen proberen of het mogelijk is om een productieketen te formeren die geheel Zweeds is,” aldus Christiane Dolva.

Minder verspilling

Zweedse schapen worden over het algemeen gefokt voor het vlees. Een groot deel van de wol die hierbij wordt geproduceerd wordt weggegooid, omdat deze stug is en hoogstens bruikbaar is voor de productie van tapijt. Fjällräven wilde deze verspilling aanpakken en verdiepte zich in de productieketen van Zweedse wol.

Zo begon het “Swedish wool best practice” project. Door samen te werken met boerderij Brattlandsgården, kochten Fjällräven en boer Natasha Skott samen een aantal schapen. Een nieuw Zweedse ras bekend als Jämtlandsfår, die een fijne kwaliteit wol produceert met een vezeldikte tussen de 19 en 21 micron. Ter vergelijking: Merino wol staat bekend als fijne wol en heeft een vezeldikte van 17 tot 24 micron.

De volwassen schapen op Brattlandsgården zijn al tweemaal geschoren. Ook de lammeren, geboren in juni, hebben net hun eerste scheerbeurt achter de rug. De volgende stap is om de wol te wassen, te spinnen en te weven voor een beperkte oplage truien voor de herfst/wintercollectie van 2017.

Uitsluitend natuurlijke materialen en kleurstoffen

Ondanks het feit dat het project nog in de kinderschoenen staat, is Fjällräven al veel wijzer geworden. “We hebben geleerd wat voor soort eisen we moeten stellen aan onze leveranciers om wol van hoge kwaliteit te krijgen. Je vraagt niet gewoon om lamswol of wol die goed aanvoelt, je moet echt in termen van microns vastleggen wat je graag wilt,” aldus Christiane. “We hebben ook veel geleerd over het wasproces en over de behandelingen die je wol achteraf kunt geven. Zo bestaat er een superwash, die de wol voorziet van een plastic laagje, zodat het in de wasmachine gewassen kan worden. Dat is voor ons uit den boze, dat gaan we nooit toepassen. Onze Zweedse wol zal ongekleurd zijn, dus alleen natuurlijke kleuren en geen kleurstoffen. Dat betekent natuurlijk wel dat onze klanten moeten weten hoe je – met de hand – de wol moet wassen.

Fjällräven hoopt om de inzichten en ervaringen die ze in dit proefproject opdoet te kunnen toepassen op de internationale productieketen van wol. De samenwerking met Zweedse wolwassers, spinners en breiers resulteert in een 100% Zweedse product. Het doel is om het project op te schalen en uit te breiden, gericht op het behoud van volledige traceerbaarheid.

Bas van der Weerd Geschreven door:

Wees de eerste om te reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

tien − 10 =